Spring naar hoofd-inhoud

Deelnemers gezocht voor onderzoek naar taalvariatie

Meedoen

Taalwetenschapper Femke van Seijen van de Fryske Akademy werkt aan een onderzoek naar taalvariatie in het Fries en het Nederlands. Zij doet dit in het kader van het internationale project ‘Multilectal Literacy in Education ’ dat onder leiding staat van prof. dr. Øystein A. Vangsnes van de UiT Arctic University of Norway. Spreekt u Fries en Nederlands en wilt u Van Seijen en haar collega's helpen nieuwe inzichten te krijgen over hoe de talen worden gesproken? Dan horen we dat graag. De oproep staat hieronder.


 

Onderzoek naar taalvariatie in het Fries en het Nederlands

 

Wij zoeken Friese moedertaalsprekers!

Spreekt u Fries en Nederlands en wilt u ons helpen om nieuwe inzichten te krijgen in de manier waarop de talen gesproken worden? Dan zoeken we u!

 

Experiment

Voor een onderzoek naar taalvariatie in het Fries en het Nederlands zijn we op zoek naar deelnemers voor ons experiment. Om te kunnen kijken naar de manier waarop beide talen gesproken worden, maken we binnen dit onderzoek audio-opnames van hoe u praat.

Het onderzoek bestaat uit twee experimenten (één Friestalig en één Nederlandstalig) die elk ongeveer 45 minuten duren, dus in totaal ongeveer 1,5 uur. Deze onderdelen worden in aparte sessies afgenomen. Als dank voor de deelname krijgen deelnemers een vergoeding van €10 per sessie.

Elke moedertaalspreker van het Fries kan meedoen aan dit onderzoek, het maakt niet uit wat uw geslacht, leeftijd, opleiding of (Fries) dialect is. Het experiment wordt ofwel op locatie opgenomen (de Fryske Akademy of de Rijksuniversiteit Groningen), ofwel bij u thuis. In beide gevallen wordt dit gedaan door de onderzoeksassistenten. Eventuele reiskosten naar de Fryske Akademy worden vergoed.

 

Contact

Als u interesse heeft, kunt u contact opnemen met Femke van Seijen (Fryske Akademy) of Hans de Jong (Rijksuniversiteit Groningen). Reageren kan tot eind februari 2023. Alvast hartelijk dank!

 

Toezicht

Dit onderzoek wordt uitgevoerd onder begeleiding van dr. Remco Knooihuizen (Rijksuniversiteit Groningen), dr. Evelyn Bosma (Fryske Akademy) en prof. dr. Hans Van de Velde (Fryske Akademy/ Universiteit Utrecht) en maakt deel uit van het Noorse project ‘Multilectal Literacy in Education’, onder leiding van prof. dr. Øystein A. Vangsnes (UiT Arctic University of Norway).